De karakter­eigenschappen van een ‘goede verkoper’

We krijgen vaak de vraag of we nog goede verkopers kennen. Misschien zijn ze beschikbaar voor een nieuwe uitdaging. Of zijn ze niet helemaal tevreden bij hun huidige werkgever. In deze tijd is het lastig om nieuw personeel te werven: we hebben in Nederland te maken met meer openstaande vacatures dan beschikbare mensen. En dat levert wel eens een uitdaging op. Wat je dan kunt doen? Je huidige personeel opleiden en trainen tot waren topverkopers. En wij vertellen je precies waar je op kunt letten. Samen gaan we voor jouw ‘new business hunter’.


Lees verder


Een goede verkoper herkennen doe je zo

Jouw openstaande vacature levert een aantal kandidaten op. En da’s natuurlijk mooi! Maar hoe herken je zo’n goede verkoper? Als je online zoekt naar karaktereigenschappen of kenmerken van goede verkopers, kom je vaak niet verder dan vaardigheden die ze moeten beheersen. Ze moeten bijvoorbeeld goed kunnen luisteren. Of lef hebben. En ook nog nieuwsgierig. Maar zijn dit wel karaktereigenschappen? En hoe meet je dit? Precies. Dat is best lastig. Iedereen bereidt zich voor op een sollicitatiegesprek en weet vaak de juiste antwoorden te presenteren. Onder aan de streep heb je dus nog steeds geen idee of het een goede verkoper is. Of niet.

Hunter versus Farmer

In de praktijk blijkt het vaak dat de meeste verkopers niet altijd in staat zijn om hun eigen agenda te vullen met new business afspraken. Of om te netwerken waar weer nieuwe klanten uit vloeien. Agenda’s zijn vaak veel te leeg en verkopers zijn meer binnen dan buiten. En daar kunnen we verandering in brengen. Denk je ook niet? Natuurlijk is het niet verkeerd om de huidige relaties uit te breiden, maar je wilt ook dat ze onderweg zijn voor nieuwe klanten. Je hebt daarom een duidelijk verschil tussen hunters en farmers. Waar de hunters jagen op nieuwe klanten, zijn de farmers uitstekend in het binnenhouden en uitbreiden van bestaande relaties. In de markt blijkt dat het vinden van hunters vaak lastiger is dan het vinden van farmers. Nog een uitdaging voor jouw bedrijf.

Tijd voor een onderzoek

Niet omdat we tijd overhadden, maar omdat we houden van kwaliteit. Daarom zijn we een onderzoek gestart waarin we zoeken naar de karaktereigenschappen van de ideale verkoper. Per branche afhankelijk, uiteraard. En natuurlijk hoe jij op zoek kunt gaan naar de perfecte ‘hunter’ voor jouw onderneming. Welke karaktereigenschappen hebben zij van nature en zijn dus niet na te bootsen met ingeoefende antwoorden? 

We hebben die resultaten in een duidelijk overzicht voor je klaarstaan. Wil jij inzicht hebben in deze data? Vul dan jouw gegevens in via onderstaand formulier. En wij zenden alle benodigde data naar je toe. Let wel: dit rapport is bedoeld voor bedrijven.


 

De opzet van het onderzoek

Voor dit onderzoek hebben we 21 topverkopers (hunters) persoonlijk geïnterviewd. Dit zijn natuurlijk verkopers die altijd hun new business target halen. Vanuit de NLP-werkwijze en aan de hand van onze jarenlange ervaring in sales hebben we de data in kaart gebracht. En dat kan jou helpen bij het vinden van jouw nieuwe salestoppers. We hebben inmiddels zo’n 200 uur gestoken in dit onderzoek, en we blijven investeren. Data is en blijft belangrijk. Voor ons, maar ook voor jou. Samen kunnen we namelijk de beste resultaten behalen. 

Karaktereigenschappen van verkopers achterhalen met NLP?

Misschien ken je NLP. Mocht je dat niet kennen, het staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren. Dit is de studie van succesvol gedrag. War psychologen kijken naar wat er allemaal mis met je is, kijkt NLP juist naar wat goed werkt, waardoor het beter gaat in jouw leven. NLP wordt vaak omschreven als een praktische vorm van psychologie. Je leert met NLP hoe je door middel van taal en communicatie invloed krijgt op onbewuste breinprocessen. En je raadt het al: dit is essentieel voor (top)verkopers. 


Tot slot

Natuurlijk kun je zelf bepalen of het onderzoek representatief is. Voor ons waren de overeenkomsten in waarden en karaktereigenschappen duidelijk. Overduidelijk, zelfs. Ondanks dat het onderzoek heeft plaatsgevonden onder een beperkt aantal new business verkopers, hebben we geprobeerd om de samenstelling zo divers mogelijk te maken qua leeftijd en branche. In de toekomst breiden wij dit onderzoek uit met nieuwe data, nieuwe vragen en meer gericht op basis van NLP. 

Masterclass: Hoe vind (en hou) ik die topverkoper(s)?

Mocht je, na het lezen van deze blog en ons onderzoek, meer willen weten over de karaktereigenschappen van topverkopers, laat het ons dan even weten. Neem contact met ons op. Wij staan namelijk voor je klaar om even te sparren over jouw uitdagingen op commercieel vlak. Wil je deelnemen aan de masterclass ‘Hoe vind ik en hou ik een topverkoper?’, dan kun je ons mailen. Dan zetten wij je op de lijst zodat we je op de hoogte kunnen houden van de datum en locatie. Tot snel!